Het verhaal van
Weekend van de Wetenschap

Storytelling. Illustratie. Animatie.

Voor het afstuderen heb ik bij het Weekend van het Wetenschap aan een project gewerkt. Hiervoor heb ik een open sollicitatie gestuurd naar NEMO, deze is toen intern doorgestuurd. Uiteindelijk ben ik daardoor terecht gekomen bij Weekend van de Wetenschap. Samen met het team van de organisatie hebben we een opdracht geformuleerd waar ik gedurende de periode aan zou werken. Ik was op de afgesproken dagen op kantoor, nam deel aan teammeetings en ik probeerde mijn collega’s zoveel mogelijk te betrekken tot het proces, door om de zoveel tijd presentaties in te plannen.

Weekend van de Wetenschap

Het Weekend van de Wetenschap is een jaarlijks evenement, dat altijd in het eerste weekend van oktober wordt gehouden. Tijdens het evenement kunnen kinderen een kijkje achter de schermen nemen bij verschillende wetenschappelijke en/of technische organisaties door het hele land en worden er leuke activiteiten georganiseerd. De focus ligt vooral op kinderen van tussen de 8 en 14 jaar. Het Weekend van de Wetenschap is een initiatief vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, maar is als opdracht gegeven aan NEMO om het elk jaar te organiseren.

Opdracht

De opdracht waarmee ik begon bij Weekend van de Wetenschap was: Hoe kan Weekend van de Wetenschap storytelling inzetten om het voor de doelgroep aantrekkelijk te maken om naar het evenement te bezoeken?

Uit het onderzoek is gekomen, dat het probleem niet ligt bij het communiceren van de visie naar de doelgroep, maar juist het verduidelijk van het evenement zelf. Er wordt jaarlijks een campagne bedacht, maar vervolgens blijft het onduidelijk wat je kan doen, hoe het eruit ziet of waar het is. Het nieuwe idee werd dat er uitingen komen die duidelijk communiceren wat het evenement is, maar ook waar ze in de toekomst de campagnes op kunnen baseren

Concept

‘Stap in de schoenen van astronauten, boswachters, robotbouwers, scheikundigen en nog veel meer!


Stap in de schoenen van wetenschappers en technici

door heel Nederland.’

‘Laten zien wat de wetenschap allemaal kan en hoe divers
wetenschap en techniek is, door zelf te ervaren en daardoor meer te leren over wetenschap en techniek op een interactieve manier. Dit op allerlei verschillende locaties verspreid door heel Nederland.’ 

 

Met dit concept wordt er vooral ingespeeld op een interactieve ervaring. 

Het concept vertelt dat je tijdens het Weekend van de Wetenschap kan ervaren hoe het is om een wetenschapper te zijn. Je leert zoals een wetenschapper, soms door te luisteren, maar zeker ook door proefjes te doen. Het tweede focuspunt is de diversiteit in de wetenschap. Wetenschap is niet alleen één vak en er is niet één soort wetenschapper, het is heel breed. Weekend van de Wetenschap zet zich elk jaar in om zoveel mogelijk verschillende bijzondere organisaties te vragen om deel te nemen. Vanuit de slagzin van het concept is het ook gelijk duidelijk dat het een landelijk evenement is. Er worden karakters ingezet die de kleren dragen van bepaalde wetenschappelijke beroepen. Dit zijn een paar voorbeelden van wat voor wetenschappen er tijdens het evenement ervaren kunnen worden.

Uitingen

Video

Ik heb een video gemaakt om de doelgroep te introduceren tot het evenement. Hierin maak ik gebruik van ‘Stap in de schoenen van’, door animatie in te zetten en heb ik een deel echte beelden van het evenement gebruikt. 

Illustratie

Tijdens dit project wilde ik als persoonlijk doel ook aan mijn illustratie en animatie vaardigheden werken. Dus heb ik voor Weekend van de Wetenschap een illustratiestijl ontwikkeld, die in alle uitingen terug te zien is. Hiervoor heb ik extern een illustrator gevraag om mij daarbij te helpen. Ik kreeg de tip om vooral een stijl te vinden waar ik mij prettig bij voel en makkelijk kan uitvoeren. Dit heeft zo geholpen en heeft ervoor gezorgd dat ik juist meer uit mijn comfortzone durfde te stappen. De illustratiestijl is speels en wat kinderlijk. Maar dat trekt juist de ouders aan, omdat het door de stijl duidelijk is dat het voor kinderen is. Dit wekt bij ouders de interesse op om meer te weten te komen over het evenement (blijkt uit onderzoek).

Kaart

De kaart biedt twee functies. Het is een uiting dat verteld wat het Weekend van de Wetenschap is in één plaatje. Maar functioneert ook op de website als navigatie van het programma. Hier kunnen mensen locaties en activiteiten in opzoeken. 


De kaart laat de volgende dingen zien:


Op verschillende locaties

Per provincie zitten er andere illustraties in. Het geeft aan dat je ‘In de schoenen’

kan stappen van verschillende wetenschappers in alle provincies.

 

Diversiteit

Er worden verschillende wetenschappen weergegeven. Dat betekent dat dit de onderwerpen zijn die je kan verwachten als je ‘In de schoenen van wetenschappers

en technici’ gaat staan.

 

Illustraties

Binnen de provincies staan illustraties. De illustraties geven weer wat voor dingen

er te doen zijn in elke provincie. Hiervoor heb ik gekeken naar activiteiten die

vaker voorkomen in bepaalde provincies. Sommige passen echt bij de provincie.

Prototype kaart

De kaart zal op de website geplaatst worden als interactieve kaart. Mensen kunnen op de provincies klikken of filteren op onderwerp, zodat ze gelijk een beeld krijgen waar en wat voor activiteiten er precies te doen zijn. Door de kaart in te zetten krijgen mensen visueel een beeld van het evenement, in plaats van erover te hoeven lezen. 

Woorden van de WvdW projectleider en praktijkbegeleider Marie-Louise:

‘Met regelmatige updates aan het team wist ze in deze individuele opdracht toch het team te betrekken. Feedback werd daarbij op een professionele manier in ontvangst genomen en verwerkt. Daarnaast heeft zij op eigen houtje haar werk laten beoordelen door een professional uit het werkveld. Wat aantoont dat Iris open staat om te verder te leren en haar eigen werk aan feedback blootstelt.’

‘Het product dat Iris gemaakt heeft is heel fris, bevat de elementen die we zochten in het verhaal van Weekend van de Wetenschap.’