Contact op afstand

Opdrachtgever. Intern. Lockdown.

Het vak waarvoor dit was heette Studio. Het idee daarvan is dat studenten als team van 3 of 4 personen werken voor een echt bedrijf. Elk teamlid heeft een eigen rol. Bij deze opdracht was mijn rol ‘Understand’. Met deze rol was ik verantwoordelijk voor het onderzoek. 

Opdracht

De opdracht betrof een intern probleem van RVO Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, waar wij (het team) een oplossing voor mochten verzinnen. Door het coronavirus zijn medewerkers verplicht om thuis te werken. Dit brengt aan de ene kant voordelen, maar ook nadelen. De organisatie is bang dat mensen zich social geisoleerd zullen voelen, maar ook dat de kwaliteit van het werkachteruit kan gaan, doordat mensen geen spontane gesprekken meer hebben. Aan ons was het om een concept te bedenken waarbij collega’s weer bij elkaar gebracht werden.

Oplossing

Een app waarmee collega’s ‘challenges’ kunnen doen. Afdelingen spelen tegen andere afdelingen. De challenges zorgen voor teambuilding en een betere band. De afdeling die de meeste punten heeft behaald wint een waardebon om na lockdown iets leuks te doen met het team. Op deze manier wordt er voor gezorgd dat collega’s erachter komen, dat zelfs als zij niet op kantoor zijn, toch spontaan een afspraakje kunnen maken en even het hoofd leeg kunnen maken. Collega’s kunnen ook videobellen om te sparren over ideeën of om even bij te praten.

Bekijk het filmpje voor verdere uitleg

Presentatie

Onderbouwingsdocument

Samenvatting Onderbouwingsdocument

Ik had de Understand rol, wat betekend dat ik verantwoordelijk was voor het onderzoek en ervoor zorgen dat dat te zien is in het concept. Ik heb als eerst een onderzoeksopzet gemaakt om een doel in te zetten voor het onderzoek. 


De hoofdvraag: Hoe kan RVO inspelen op het welzijn van alle medewerkers en er voor zorgen dat er kennis wordt uitgewisseld tijdens coronatijd en daarna? 


Inzichten

Een van de belangrijkste inzichten komt uit de probleem analyse. Daar is een aanname uit voort gekomen dat door de doelgroep bevestigd is, namelijk dat mensen wel behoefte hebben naar contact, maar dat niet gelijk op zich nemen om contact te zoeken. Dit wordt bevestigd door intern onderzoek, wat RVO zelf al had gedaan. Wat ook uit dat onderzoek kwam was dat collega’s het prettig vinden om over gemeenschappelijke interesses te praten. We hebben met RVO medewerkers een interview gehouden, uit de ideeën vonden zij de interessekoppel en challenge app het interessantst. Die ideeën zijn uiteindelijk samengevoegd tot één idee.